Blog


7 redenen waarom video een must is in het onderwijs

e-movi onderwijs

1 | Kijk naar jezelf. Video als feedbackinstrument.

Hoe je overkomt bij anderen, heb je niet volledig zelf in de hand. Je kan je er echter wel bewust in bekwamen. Instuderen van communicatievaardigheden bijvoorbeeld. Door jezelf een spiegel voor te houden en te bekijken hoe je in een bepaalde situatie reageert – zowel verbaal als non-verbaal – kan je je gedrag gaan bijsturen. Mogelijk was je je niet bewust van die vervelende tik op tafel of het continu ronddraaien van een balpen? Hoe was jouw gezichtsexpressie? Welke snelheid van spreken hanteerde je? Het verschaft je allemaal belangrijke informatie die van jou een betere communicator maakt.

Zeker als je weet dat de perceptie van de boodschap voor het merendeel bepaald wordt door de lichaamstaal en de paralinguïstische aspecten van de taal, samen het non-verbale.

 

2 | Laat zien wat en hoe met instructievideo’s. (how to video’s)

Lesgeven m.b.v. geschreven slides en die dan projecteren via de overheadprojector is al lang verleden tijd. Met de hulp van video heeft de leerkracht een extra tool in handen om de werkwijze van een bepaalde handeling te tonen en toe te lichten. Je kan deze video niet alleen tijdens de les zelf gebruiken. De video kan eveneens ter beschikking gesteld worden op een afgeschermd platform waar de leerling/student/cursist op zijn/haar gekozen moment alles nog eens rustig kan herbekijken.

Met de tool e-MOVI heb je zelfs de mogelijkheid om na de opnames een voice-over toe te voegen om het nog bevattelijker te maken voor de student. Je hebt hier geen extra software voor nodig. Alleen je eigen stem. Je behoudt zo ook het authentieke karakter van je lessen.

Mogelijk kan je zelfs een stap verder gaan en de leerlingen de video zelf laten maken. Ze oefenen het zelf en kunnen nadien wat ze zelf gedaan hebben, herbekijken. De herinnering van het eigen handelen wordt op deze manier sneller en beter geactiveerd.

 

3 | Maak je lessen boeiend.

Video boeit. Video engageert. Video heeft impact. Door video te integreren in de lessen vergroot je de impact. Video prikkelt namelijk meerdere zintuigen tegelijk. Door een bepaalde lesvorm (bijvoorbeeld doceren, onderwijsleergesprek, discussie …) af te wisselen met een videofragment over het thema, behoud je langer de aandacht. Vaak is een videofragment als opener van een les veel interessanter dan “We gaan het vandaag hebben over”.

Tip: Stel enkele vragen aan enkele leerlingen op de speelplaats over een bepaald thema. Een korte montage kan je gebruiken als lesopener. De leerlingen voelen zich meteen aangesproken vanwege de herkenning en associatie met hun omgeving.

 

4 | Maak experten. Gebruik hun beleving.

De huidige Generation Z is vertrouwd met de smartphone en het maken en delen van video’s op sociale media. Door het maken van opdrachten waar video aan te pas komt, vergroot je de kennis en vaardigheid en dus ook het potentieel van de leerling. Je leert hem/haar omgaan met beeld en geluid en de impact ervan. Anderzijds kan je ook op de gevaren wijzen omdat veel jongeren vandaag te weinig rekening houden met de omgeving die mee in beeld komt. De juridische aspecten rond privacy kunnen hier aangewend worden als lesmateriaal.

 

5 | Promoot je school.

Als school kan je zelf video inzetten als marketingtool om bijvoorbeeld eigen georganiseerde events op beeld vast te leggen. Wat denk je van infomomenten, schoolfeesten, studiereizen, optredens, … Vaak worden er tegenwoordig foto’s genomen die op de sociale media van de school worden gepost. Waarom werk je niet met video? Het bereik van video is groter. Facebook stimuleert video. Zo heb je de mogelijkheid om als omslag een videofragment te kiezen. Op deze manier kan je in enkele seconden verschillende aspecten van de school tonen. Een omslagfoto is statisch en begeestert minder.

Bovendien kan je het effect van een inspanning dupliceren door het videofragment op meerdere platformen te tonen. Wat denk je van website, sociale media, nieuwsbrief enz.

 

6 | Communiceer over interne topics.

Vakvergaderingen, directiemeetings, kwaliteitsvergaderingen, personeelsvergaderingen, pedagogische studiedagen… Binnen de schoolmuren vinden heel wat momenten van overleg plaats. Voor de belangrijkste vergaderingen kan je opteren om deze meetings op te nemen en beschikbaar te stellen op een afgesloten platform. Collega’s die niet aanwezig konden zijn, krijgen de gelegenheid om alsnog de vergadering in “uitgesteld relais” bij te wonen.

Ontstaat er een discussiepunt over welke beslissing is genomen, kan je heel makkelijk teruggrijpen naar de video-opname. Geen discussie, het staat namelijk op beeld.

Vele scholen beschikken ook over schermcommunicatie in ontvangstruimtes. Je kan deze ook aanwenden om bezoekers van de school met een algemene video te verwelkomen.

 

7 | Video maken? Iedereen kan het!

Vaak hoor je als weerstand dat er geen capaciteit is (zowel in tijd als in mensen) om video dusdanig uit te rollen in een school. Maar wat als video kinderspel wordt?

Wat als je geen tijd meer moet spenderen aan het overzetten van beelden? Wat als je met enkele klikken een montage maakt? Wat als alles verpakt zit in 1 enkele opbergtas? e-MOVI® maakt het de leerkracht of docent echt makkelijk. Vraag een gratis demo aan op http://www.e-movi.be/tarieven-en-demo/

Video geeft Kortrijk Xpo gezicht

Kortrijk Xpo - e-MOVI

Kortrijk Xpo verrijkt haar interne en externe communicatie voortaan met video.  Daarvoor schakelt de West-Vlaamse organisatie e-MOVI® in.

Veel mensen weten niet wat er allemaal achter de schermen gebeurt bij Kortrijk Xpo. Met e-MOVI® kunnen we onze organisatie meer een gezicht geven. Het is niet (alleen) de bedoeling om de beurzen in de kijker te zetten, eerder om aan storytelling te doen over Kortrijk Xpo. – Ellen Stichelbout

Een vacature? Maak indruk met video.

Met sociale media kan je een hoog bereik behalen om een vacature te verspreiden. Wil je je boodschap aangenaam verpakken? Maak dan een toffe videoboodschap. Zo plaats je jouw organisatie meteen in een positief daglicht. IMMO VL uit Geel plaatste met de hulp van e-MOVI een toffe video op Facebook. De video werd op 1 dag tijd al meer dan 5.000 keer bekeken.

Bloovi interviewt met e-MOVI®

Bloovi organiseert op 8 en 9 juni WebTomorrow in Flanders Expo in Gent.

Meer dan 30 inspirerende sprekers passeren de revue op deze 2-daagse conferentie rond de digitale toekomst in België.

De redactie van Bloovi sprak met Bart De Waele, CEO van Wijs. En dat gesprek werd videoge-wijs vastgelegd met e-MOVI®!

e-movi interview bloovi met wijs

Lees hier het artikel.

 

Praktijkvoorbeeld: videotestimonial

Met e-MOVI® maak je snel en eenvoudig #videotestimonials. Verhoog de impact door jouw klant aan het woord te laten. Recensies zijn de voornaamste bron in het nieuwe Mental Model of Marketing.
RA Company heeft dit goed begrepen en past dit toe…. met e-MOVI®!

e-MOVI® nu mogelijk via financiële leasing

e-movi productfotoOm organisaties, ondernemingen en overheden te activeren om video als communicatietool in te zetten, biedt e-MOVI® vanaf nu ook financiële leasingformules aan. Hierdoor wordt e-MOVI® nog meer toegankelijk. Dankzij deze financiële leasing is er al een e-MOVI® Pro-set vanaf €101,53/maand exclusief iPad en BTW. Leasing is een speciale vorm van een huurcontract. Met leasing combineer je de voordelen van huren met die van de volle eigendom.

Zo spreid je de investeringskost in tijd en betaal je minder belastingen. Geleasede goederen kan je afschrijven en het interestgedeelte van de leasevergoeding is een fiscaal aftrekbare kost.  Bij de aanvang wordt bepaald wat de restwaarde van het gehuurde goed zal zijn na afloop van het contract. Deze restwaarde is 5% van de oorspronkelijke kostprijs.

Wat is e-MOVI®?

e-MOVI® is een tool waarmee je zelf via de iPad kwalitatieve video-opnames maakt. Zonder beelden over te zetten kan je deze meteen monteren en de video online delen.

Naast de gebruiksvriendelijkheid en snelheid blijft het paradepaardje van e-MOVI® de audiokwaliteit. Geen keldergeluiden bij opnames, maar via een dasspeldmicro of handmicro (ook draadloos mogelijk!) verkrijg je professioneel geluid. Ook een voice-over is mogelijk.

Ontdek de verschillende leasingformules op onze nieuwe infofiche.

Ontvang hier meteen de info- en tarievenfiche.

IOK afvalbeheer brengt Mannequin Challenge in beeld

In Vlaanderen gaan elke dag honderden mensen de baan op voor de inzameling van het huishoudelijk afval. Ze trotseren hiervoor de weersomstandigheden, maar ook het drukke verkeer. Uit een steekproef bij de Vlaamse afvalinzamelaars in 2014 blijkt dat elke ophaler gemiddeld één keer per dag één geval van verkeersagressie ervaart, gaande van wild voorbijrazen tot fysiek en verbaal geweld. Dat betekent dat er dagelijks tussen 600 en 1.500 incidenten zijn. Dat alles is niet zonder gevaar voor de afvalophalers. (bron: iok.be)

De campagne ‘de Week van de Afvalophaler‘ van 21 tem 25 november riep op tot hoffelijk gedrag ten opzichte van afvalophalers. Dit gaat van hoffelijkheid in het verkeer tot beleefdheid en respect. IOK Afvalbeheer ondersteunde deze actie en bracht de ‘Mannequin Challenge‘ in beeld.

 

Bewaren

Bewaren

Videomarketing? Vraag demo aan!

Met e-MOVI® wordt video kinderspel. Filmen, monteren én online sharen vanop de iPad met kwaliteitsvolle audio! Dat is e-MOVI®!

e-MOVI® staat voor e-Mobile Video en is de ideale tool voor bedrijven, (lokale) overheden, scholen en organisaties die snel en efficiënt hun websites, social media of interne communicatie willen verrijken met video in HD-kwaliteit.

e-MOVI® is een gebruiksvriendelijke all-in-one tool. Het is een iPad uitgerust met extra accessoires zoals een lens, led-verlichting en video- en montage-apps. Waar bij andere tools de audiokwaliteit ondermaats is, maakt e-MOVI® gebruik van een audiokit. Geen holle ‘keldergeluiden’, maar kwalitatieve audiofragmenten. e-MOVI® stelt u in staat om snel en eenvoudig video’s op te nemen, te monteren en te posten op website, sociale media enz.
Gebruik e-MOVI® voor testimonials, how to video’s, vacatureboodschappen, citymarketing, promotievideo’s, veiligheidscommunicatie, events, training en opleidingen, …

Bekijk hier de tarieven en vraag jouw demo aan.

Citymarketing? Neem de e(asy)-way!

citymarketing video mechelen

Een gemeente of stad heeft de keuze uit heel veel communicatietools om zichzelf te promoten. Teksten blijven belangrijk, toch zijn er veel mensen die zich eerder aangesproken voelen door bewegende en gesproken beelden. We spreken hier niet van een ‘of’-verhaal wel van ‘en’. Video geeft een lokale overheid de kans om haar bevolking en bezoekers (toerisme) “toe te spreken”. Een betere manier om vertrouwen te winnen, is moeilijk.

Ook Google houdt van video

Terwijl zoekmachines zich vroeger uitsluitend baseerden op tekst voor hun resultatenpagina’s, tellen ook video’s steeds meer mee. Zeker sinds de overname van YouTube door Google, hecht deze populaire zoekmachine veel belang aan de filmpjes op het online YouTube-platform. Door het meegeven van tags aan je online video, kunnen zoekmachines deze filmpjes probleemloos indexeren.

Sociale media zoals Facebook, Twitter, Instagram, … houden van video. Naast de eigen gemeentelijke website kan je video dus ook perfect integreren in je sociale media-accounts. Lees verder “Citymarketing? Neem de e(asy)-way!”

Facebook focust op video

Kanaal Z berichtte in zijn nieuwsuitzending van 28 juli over de gerealiseerde omzet- en winstcijfers van Facebook tijdens het tweede kwartaal van 2016. In het fragment zegt Mark Zuckerberg waar bij Facebook de focus ligt vandaag en de komende jaren.

“Op dit moment is onze belangrijkste bezigheid en strategie video. Video komt op de eerste plaats.” – Mark Zuckerberg, Facebook

video kanaal z facebook

Benieuwd hoe e-MOVI® kan bijdragen aan een sterke online positie voor jouw onderneming of organisatie? Met e-MOVI® film je, monteer je en plaats je je videomontage onmiddellijk online. Neem contact met ons op voor een demo.

Zien en gezien worden

e-MOVI® neemt regelmatig deel aan vakbeurzen rond e-Commerce in België. We zijn er immers van overtuigd dat how to-video’s, productvideo’s en testimonials jouw webshop meer uitstraling, een hoger aankoopvertrouwen en een positief imago bezorgen.

Onze set blijft uiteraard de grootste blikvanger. Om nog meer de aandacht te trekken, rollen we onze banner uit!

e-movi rollup

Bloovi interviewt …

Bloovi is een online community dat nieuws & kennis deelt over de internet sector. Bloovi organiseert eveneens opleidingen, beurzen en conferenties. Ook Bloovi volgt de trend op internet: video.

Met e-MOVI® hebben we de ambitie om de content op Bloovi te versterken met eigen gemaakte video’s. Interviews zijn daar een belangrijk onderdeel van. En om het productieproces van die interviews te vereenvoudigen hebben we onszelf een e-MOVI® aangeschaft. Dat geeft ons de mogelijkheid om zowel bij ons op kantoor als op verplaatsing snel video-interviews op te nemen, te monteren en ze snel online te kunnen zetten.” – Marnik Dhoore, CEO

bloovi - logo

www.bloovi.be

How to voor instructievideo’s

Herhaling werkt. Ook als je een nieuwe vaardigheid dient aan te leren. Instructievideo’s of de zogenaamde how to-video’s zijn hiervoor ideaal.

Geef je een training, opleiding of workshop? En wil je dit nadien nog eens opfrissen? Of opnieuw vertonen aan nieuwe collega’s? Bespaar nadien veel tijd door de opleiding op te nemen en ze online te plaatsen op een intranet of afgeschermd op jouw YouTube-kanaal. Ook hiervoor is e-MOVI® de ideale tool.

how to video - instructievideo

Infographic: stats YouTube

Schat jij de kracht van video correct in?
We maakten een infographic o.b.v. recente statistieken van YouTube.

infographic videoconsumptie

Besluit: het belang van video blijft toenemen! Ontdek met e-MOVI® hoe je tijd en geld kan besparen door zelf, snel en eenvoudig kwaliteitsvolle video’s te maken.

IOK kiest voor e-MOVI®

Vanaf vandaag zal de Intercommunale Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen, kortweg IOK,video als communicatietool inzetten. De focus bij de intercommunale ligt op afval voorkomen en een duurzaam materialenbeheer. Een team van enkele medewerkers volgde een hele dag opleiding en kan nu aan de slag met e-MOVI®.

IOK en IOK Afvalbeheer zorgen voor een geïntegreerde afvalbehandeling in 29 Kempense gemeenten.

www.iok.be

IOK hoofdkantoor Geel

Hoe maak je het verschil? Steek er bovenuit!

e-movi k3 zoekt k3

Nieuwswebsites willen snel content delen met hun volgers. Aan het eind van de tv-show ‘K3 zoekt K3’ banen de fotografen zich een weg naar voor om een gepast ‘kiekje’ te kunnen schieten. Mediahuis, uitgeverij van Gazet van Antwerpen, steekt er met e-MOVI® met kop en schouder bovenuit. De nieuwssite gva.be deelde dan ook als eerste videobeelden op zijn website.