7 redenen waarom video een must is in het onderwijs

e-movi onderwijs

1 | Kijk naar jezelf. Video als feedbackinstrument.

Hoe je overkomt bij anderen, heb je niet volledig zelf in de hand. Je kan je er echter wel bewust in bekwamen. Instuderen van communicatievaardigheden bijvoorbeeld. Door jezelf een spiegel voor te houden en te bekijken hoe je in een bepaalde situatie reageert – zowel verbaal als non-verbaal – kan je je gedrag gaan bijsturen. Mogelijk was je je niet bewust van die vervelende tik op tafel of het continu ronddraaien van een balpen? Hoe was jouw gezichtsexpressie? Welke snelheid van spreken hanteerde je? Het verschaft je allemaal belangrijke informatie die van jou een betere communicator maakt.

Zeker als je weet dat de perceptie van de boodschap voor het merendeel bepaald wordt door de lichaamstaal en de paralinguïstische aspecten van de taal, samen het non-verbale.

 

2 | Laat zien wat en hoe met instructievideo’s. (how to video’s)

Lesgeven m.b.v. geschreven slides en die dan projecteren via de overheadprojector is al lang verleden tijd. Met de hulp van video heeft de leerkracht een extra tool in handen om de werkwijze van een bepaalde handeling te tonen en toe te lichten. Je kan deze video niet alleen tijdens de les zelf gebruiken. De video kan eveneens ter beschikking gesteld worden op een afgeschermd platform waar de leerling/student/cursist op zijn/haar gekozen moment alles nog eens rustig kan herbekijken.

Met de tool e-MOVI heb je zelfs de mogelijkheid om na de opnames een voice-over toe te voegen om het nog bevattelijker te maken voor de student. Je hebt hier geen extra software voor nodig. Alleen je eigen stem. Je behoudt zo ook het authentieke karakter van je lessen.

Mogelijk kan je zelfs een stap verder gaan en de leerlingen de video zelf laten maken. Ze oefenen het zelf en kunnen nadien wat ze zelf gedaan hebben, herbekijken. De herinnering van het eigen handelen wordt op deze manier sneller en beter geactiveerd.

 

3 | Maak je lessen boeiend.

Video boeit. Video engageert. Video heeft impact. Door video te integreren in de lessen vergroot je de impact. Video prikkelt namelijk meerdere zintuigen tegelijk. Door een bepaalde lesvorm (bijvoorbeeld doceren, onderwijsleergesprek, discussie …) af te wisselen met een videofragment over het thema, behoud je langer de aandacht. Vaak is een videofragment als opener van een les veel interessanter dan “We gaan het vandaag hebben over”.

Tip: Stel enkele vragen aan enkele leerlingen op de speelplaats over een bepaald thema. Een korte montage kan je gebruiken als lesopener. De leerlingen voelen zich meteen aangesproken vanwege de herkenning en associatie met hun omgeving.

 

4 | Maak experten. Gebruik hun beleving.

De huidige Generation Z is vertrouwd met de smartphone en het maken en delen van video’s op sociale media. Door het maken van opdrachten waar video aan te pas komt, vergroot je de kennis en vaardigheid en dus ook het potentieel van de leerling. Je leert hem/haar omgaan met beeld en geluid en de impact ervan. Anderzijds kan je ook op de gevaren wijzen omdat veel jongeren vandaag te weinig rekening houden met de omgeving die mee in beeld komt. De juridische aspecten rond privacy kunnen hier aangewend worden als lesmateriaal.

 

5 | Promoot je school.

Als school kan je zelf video inzetten als marketingtool om bijvoorbeeld eigen georganiseerde events op beeld vast te leggen. Wat denk je van infomomenten, schoolfeesten, studiereizen, optredens, … Vaak worden er tegenwoordig foto’s genomen die op de sociale media van de school worden gepost. Waarom werk je niet met video? Het bereik van video is groter. Facebook stimuleert video. Zo heb je de mogelijkheid om als omslag een videofragment te kiezen. Op deze manier kan je in enkele seconden verschillende aspecten van de school tonen. Een omslagfoto is statisch en begeestert minder.

Bovendien kan je het effect van een inspanning dupliceren door het videofragment op meerdere platformen te tonen. Wat denk je van website, sociale media, nieuwsbrief enz.

 

6 | Communiceer over interne topics.

Vakvergaderingen, directiemeetings, kwaliteitsvergaderingen, personeelsvergaderingen, pedagogische studiedagen… Binnen de schoolmuren vinden heel wat momenten van overleg plaats. Voor de belangrijkste vergaderingen kan je opteren om deze meetings op te nemen en beschikbaar te stellen op een afgesloten platform. Collega’s die niet aanwezig konden zijn, krijgen de gelegenheid om alsnog de vergadering in “uitgesteld relais” bij te wonen.

Ontstaat er een discussiepunt over welke beslissing is genomen, kan je heel makkelijk teruggrijpen naar de video-opname. Geen discussie, het staat namelijk op beeld.

Vele scholen beschikken ook over schermcommunicatie in ontvangstruimtes. Je kan deze ook aanwenden om bezoekers van de school met een algemene video te verwelkomen.

 

7 | Video maken? Iedereen kan het!

Vaak hoor je als weerstand dat er geen capaciteit is (zowel in tijd als in mensen) om video dusdanig uit te rollen in een school. Maar wat als video kinderspel wordt?

Wat als je geen tijd meer moet spenderen aan het overzetten van beelden? Wat als je met enkele klikken een montage maakt? Wat als alles verpakt zit in 1 enkele opbergtas? e-MOVI® maakt het de leerkracht of docent echt makkelijk. Vraag een gratis demo aan op http://www.e-movi.be/tarieven-en-demo/

Video geeft Kortrijk Xpo gezicht

Kortrijk Xpo - e-MOVI

Kortrijk Xpo verrijkt haar interne en externe communicatie voortaan met video.  Daarvoor schakelt de West-Vlaamse organisatie e-MOVI® in.

Veel mensen weten niet wat er allemaal achter de schermen gebeurt bij Kortrijk Xpo. Met e-MOVI® kunnen we onze organisatie meer een gezicht geven. Het is niet (alleen) de bedoeling om de beurzen in de kijker te zetten, eerder om aan storytelling te doen over Kortrijk Xpo. – Ellen Stichelbout